ul. Szkolna 9, 33-300 Nowy Sącz, 18 444 34 80, sp3_sekretariat@edu.nowysacz.pl, Biuletyn Informacji Publicznej

Zdalne nauczanie

images/banners/zdalne_nauczanie/biblioteka.png

Biblioteka

images/banners/zdalne_nauczanie/swietlica.png

Świetlica

images/banners/zdalne_nauczanie/pomoc.png

Pomoc psychologiczno - pedagogiczna

images/banners/zdalne_nauczanie/romskie.png

Zajęcia romskie

images/banners/zdalne_nauczanie/sport34.png

SKS kl. 3 i 4

Biblioteka

Dziękujemy i życzymy wspaniałych wakacji… z książką

G. Stamirska-Staszek
Kategoria:

Kolejny rok szkolny dobiegł końca. Biblioteka szkolna dziękuje Czytelnikom za wspólnie spędzony rok szkolny 2019/2020.
Życzymy wszystkim długich, udanych, bezpiecznych wakacji, mając nadzieję, że w towarzystwie interesujących książek.
Nauczyciele-bibliotekarze: Renata Przydatek, Grażyna Stamirska-Staszek.

Wakacyjna nuda w domu? Nie ma takiej opcji!

G. Stamirska-Staszek
Kategoria:

Twoje plany wakacyjne spełzły na niczym? A może od początku wiadomo było, że zostaniesz w domu? Nie łam się! Jak sprawić, aby przekształcić wizję dwóch miesięcy nudy w niezapomniane wakacje? Posłuchaj …
Poznaj podstawowe zasady: jak nie zmarnować wakacji?

1.    Wakacje muszą mieć plan!
Najbardziej są zmarnowane te dni, na które nie ma żadnego pomysłu. Zjeść  śniadanie a potem pogapić się w telewizor, przejść się z psem, obiad,  kilka smsów, wieczór przed komputerem. I tak mają wyglądać całe wakacje? Planuj, wymyślaj. Poniedziałek – basen, wtorek - rower, środa –wieczór filmowy, czwartek - eksperymenty w kuchni. Masz być wieczorem zdrowo zmęczony – nie „nic nierobieniem”, tylko aktywnością, powietrzem, śmiechem. Nuda i brak pomysłów to najgorszy wakacyjny wróg.

2.    Wstajemy rano, nie w południe!
Co z tego, że przez cały rok musiałeś wcześnie wstawać i teraz chcesz to sobie odbić? Naprawdę lubisz to uczucie, kiedy wstajesz spocony i rozleniwiony na maksa, a na zegarze już południe? To taka frajda? Nie wierzę. A inni w tym czasie już dawno śmigają na rowerze, wygłupiają się na dworze, pływają, grają w piłkę. Może jeszcze masz zamiar w piżamie powitać mamę wracającą z pracy? Bez przesady!

Czytaj więcej...

Zachowaj dystans!

G. Stamirska-Staszek
Kategoria:

Przestrzeń wokół nas w znacznym stopniu wpływa na nasze zachowania społeczne, w tym na uprzejmość i życzliwość. Inaczej zachowujemy się i inaczej jesteśmy nastawieni do innych w ciasnym przedziale pociągu lub w windzie, a inaczej w rozległym parku albo przestronnej auli. Jesteśmy wrażliwi na dystans z rozmówcami (dystans personalny) i na przekraczanie naszej granicy osobistej. Kiedy obca osoba chce stanąć bardzo blisko Ciebie, czujesz się źle, odsuwasz się? Dlaczego tak się dzieje – przeczytaj o dystansach personalnych.
Potrzeba posiadania swojego terytorium – normalna rzecz wśród zwierząt oraz … ludzi. Każdemu człowiekowi niezbędne jest chociaż minimum przestrzeni, aby czuł się bezpiecznie, miał możliwość wykonania swobodnego ruchu. Dlatego nikt nie lubi ścisku w autobusie czy pociągu. Bo nawzajem zakłócamy sobie osobistą przestrzeń i przez to czujemy się spięci i zagrożeni.
Tą działką teorii komunikacji, która dotyczy zależności przestrzennych, a więc i dystansów personalnych, zajmuje się proksemika, czyli nauka o przestrzeni w ujęciu społecznym.
Naukowcy wyróżniają cztery podstawowe odległości: intymną, indywidualną, społeczną i publiczną. Są to odległości, w których czujemy się komfortowo, gdy jesteśmy w kontakcie z drugim człowiekiem.

Różnią się one w zależności od sytuacji społecznej i relacji łączących ludzi:

Dystans intymny (od naszej skóry do około pół metra) – w tej odległości tolerujemy tylko osoby, z którymi łączy nas jakaś więź, uczucie: miłość, bliska przyjaźń. Ich dotyk, zapach nie może nam być przykry ani obcy. To najbardziej osobista strefa – taka jakby bańka nas otaczająca.

Czytaj więcej...

Wkuwaj z głową! Style uczenia się.

G. Stamirska-Staszek
Kategoria:

Ludzie uczą się w różny sposób. Odbierają informacje ze świata zewnętrznego korzystając ze wszystkich zmysłów (wzrok, słuch dotyk, węch, smak). Z upływem czasu u wielu osób jeden ze zmysłów wykształca się bardziej niż pozostałe, wpływając tym samym na sposób uczenia się nowych treści. Większość z nas stosuje najczęściej styl mieszany tzn. wykorzystuje do nauki pracę kilku zmysłów. Trzeba pamiętać, że każdy styl może być skuteczny w nauce, nie ma podziału na lepszy i gorszy. Jeżeli chcesz uczyć się szybko i trwale, musisz najpierw wiedzieć, jaki sposób nauki jest dla Ciebie najlepszy. Mówiąc inaczej,  jakim jesteś typem?

Zacznijmy od testu:
1.    Gdybyś musiał nauczyć się prowadzić helikopter, to chciałbyś:
a.    żeby ktoś Ci o tym opowiedział
b.    żeby ktoś pokazał Ci na rysunkach
c.    móc najpierw w nim posiedzieć

2.    Wychodzisz z kina. Co pamiętasz najdłużej?
a.    nazwiska bohaterów, nazwy miejscowości
b.    twarze, stroje, dekoracje
c.    samą akcję

Czytaj więcej...

Notuj z głową!

G. Stamirska-Staszek
Kategoria:

Kwiatki w zeszycie do matematyki? Strzałki w notatkach z polskiego? Matematyczne symbole rysowane na historii? Wbrew pozorom to nie zasady szkolnych obiboków, a propozycja sensownej notatki!
Człowiek uczy się przez całe życie. To przysłowie stało się niemal dewizą współczesności. Szybki rozwój nauki i technologii wymaga od nas nieustannego dokształcania się: po maturze studia, potem studia podyplomowe, kursy, szkolenia, konferencje…
Wszystkie te okazje wymagają jednej z najważniejszych umiejętności, jaką jest wiedza o notowaniu. Dobre notatki i umiejętność notowania przyspieszają i ułatwiają naukę. Największy błąd, jaki popełniają wszyscy notujący, to próba zapisania słowo w słowo wszystkiego tego, co mówi nauczyciel.
Podręczniki i pomoce szkolne kuszą i mnożą się w księgarniach. Łudzą „kup”, a będziesz wiedzieć wszystko. Nikt i nic nie zastąpi jednak naszych własnych notatek. Dziś każdy rzetelny kurs otwierają ćwiczenia z notowania, są nawet specjalne szkolenia poświęcone tylko tej umiejętności. Więc może warto zacząć już teraz?

Notatka to skrót
Zasada pierwsza: nie wszystko, co słyszysz, zasługuje na odnotowanie! Można sobie darować wszelkie wtrącenia, powiedzonka, ozdobniki i … przykłady. Podczas zajęć skup się raczej na zrozumieniu przykładów i ich powiązaniu z regułą, a nie na wiernym zapisywaniu detali omawianych zagadnień. Notuj tylko wnioski, reguły, uogólnienia.

Czytaj więcej...

Procedura zwracania podręczników i książek do biblioteki szkolnej

Biblioteka
Kategoria:

W związku ze zbliżającym się zakończeniem roku szkolnego 2019/2020  prosimy o zapoznanie się z terminami i procedurami oddawania podręczników szkolnych i wypożyczonych książek. Wypożyczone książki oddajemy razem z podręcznikami w wyznaczonym terminie.

Prosimy, aby uczniowie klas/rodzice w danym dniu przychodzili zgodnie z planem, kolejno w określonych przedziałach czasowych w celu uniknięcia grupowania się osób.

Terminy oddawania podręczników i książek:

Klasy w dniu 22.06. (poniedziałek)

  • 8a – od 8.00 do 9.00,
  • 8b od 9.00 do 10.00,
  • 7a od 10.00 do 11.00
  • 7b – od 11.00 do 12.00
  • 7c – od 12.00 do 13.00
  • 7s – od 13.00 do 14.00
Czytaj więcej...